Дистанційне навчання 8 клас

 19.03. Тема: "Профілактика захворювань нервової системи"

Перевір себе: Вправи виконуємо письмово.

Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів. (Максимальна кількість балів - 4)

1.Що таке нерви?

2.Скільки пар спинномозкових нервів та черепно-мозкових?

3.Що таке нервове сплетіння?

4.На які відділи ділиться Ц.Н.С.?

5.На які відділи ділиться П.Н.С.?

Вправа (знайди зайве і поясни чому?)

1.Дендрит,нефрон,синапс,сіра речовина;

2.Аксон,нерви,альвеол, нейромедіатор;

3.Біла речовина, нейрон,хондроцит,дофамін.

Опрацюйте матеріал:

Перегляньте презентацію https://fs.naurok.com.ua/uploads/files/483135/148782.pptx

Перегляньте відео: https://www.youtube.com/watch?v=VNeDp8T91D4

Домашнє завдання: Скласти пам'ятку "Профілактика захворювань нервової системи". 

Максибальна кількість балів - 8 .

Домашнє завдання надсилаємо сьогодні до 16:00, класну роботу до 14:00.


15. 03. Тема: "Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система."

Перевірка домашнього завдання: Виконайте тест за темою "Будова головного та спинного мозку"

Тестування (naurok.com.ua)

Опрацюйте матеріал:



Соматична нервова система

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Соматична нервова система виконує такі функції:

1.  збирає інформацію від органів чуття і спрямовує її до центральної нервової системи;

2. передає нервові імпульси від центральної нервової системи до скелетних м'язів, керуючи різноманітними рухами нашого тіла.

Як регулюються рухи? Усі рухи (мимовільні та довільні), які організм здійснює для задоволення своїх потреб, регулюють структури центральної нервової системи. У регуляції простих рефлексів пози та окремих рухів відіграють роль відповідні структури, розташовані в спинному мозку. Складні рухи забезпечують вищі рухові центри, розташовані в мозочку, середньому мозку, підкіркових ядрах і корі великих півкуль кінцевого мозку. Кожен із цих центрів регулює відповідні рухи.

Вегетативна нервова система

Які функції вегетативної нервової системи? До вегетативної (автономної) нервової системи належать усі відділи, які регулюють діяльність внутрішніх органів, непосмугованих м’язів судин, кишечнику, різних залоз, а також серця. Таким чином, вона регулює процеси обміну речовин нашого організму.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Основною функцією вегетативної (автономної) нервової системи є підтримання гомеостазу - динамічної сталості внутрішнього середовища організму. Її діяльність не підпорядкована свідомості, хоча й регулюється з боку спинного та головного мозку. Завдяки цій властивості життєво важливі органи (серце, кровоносні судини, шлунок, легені та ін.) не припиняють виконувати свої функції навіть тоді, коли людина непритомніє.

Як відбувається нервова регуляція роботи внутрішніх органів? Вегетативна нервова система складається з нервових центрів, розташованих у головному та спинному мозку, а також нервів, які відходять від центральної частини нервової системи, їхніх сплетінь і нервових вузлів. За особливостями будови та функцій вегетативну нервову систему поділяють на симпатичну та парасимпатичну частини. Імпульси, що від них надходять, зазвичай протилежно впливають на роботу певного органа. Так, якщо симпатична частина стимулює діяльність серця, то парасимпатична, навпаки, гальмує. Секреція шлункового соку стимулюється під впливом нервових імпульсів, які надходять від парасимпатичної частини, а симпатична частина, навпаки, цей процес уповільнює. Слід зазначити, що певні органи (кровоносні судини, потові залози, м’язи - піднімачі волосся) перебувають лише під контролем симпатичної частини вегетативної нервової системи (


Перегляньте відео та дайте відповідь на наступні питання: 1. Що таке соматична нервова система?  2. Які нейрони називають руховими?  3. Яка роль кори великих півкуль у регуляції рухової активності людини? 4. Яку функцію виконує вегетативна (автономна) нервова система? З яких відділів вона складається?  5. Які особливості функціонування автономної нервової системи?

Виберіть одну правильну відповідь

1. Укажіть структури нервової системи, які відповідають за регуляцію координації рухів: а) довгастий мозок; б) міст; в) середній мозок; г) мозочок.

2. Укажіть сегменти спинного мозку, в яких розміщена центральна частина симпатичного відділу автономної нервової системи: а) шийні та грудні; б) тільки шийні; в) грудні та поперекові; г) поперекові та крижові.

3. Укажіть складові головного мозку та сегменти спинного мозку, в яких розміщена центральна частина парасимпатичного відділу автономної нервової системи: а) передній мозок; б) тільки стовбур головного мозку; в) у стовбурі головного мозку та крижових сегментах спинного мозку; г) у грудних і поперекових сегментах спинного мозку.

4. Укажіть нейрони автономної нервової системи, тіла яких входять до складу центральної нервової системи: а) тільки перших; б) тільки других; в) як перших, так і других; г) тіла нейронів автономної нервової системи до складу центральної нервової системи не входять.

Домашнє завдання: опрацювати параграфи 35-36. В зошити виписати поняття "вегететивна", "соматична" нервові системи. 

Виконати тестові завдання: Тестування: Соматична та вегетативна нервова система (naurok.com.ua)

Домашнє завдання надсилаємо до 15:00. Останній день четвер. Натупне заняття пройде в системі Zoom, посилання кину пізніше.

06.11. Тема: "Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини - основна властивість живого"Опрацюйте матеріал та запишіть поняття: обмін речовин, асиміляція та дисиміляція.

Для доброго здоров´я людині потрібно близько 40 різних поживних речовин. Вони належать до 5 основних груп: 
1) м´ясо, риба, птиця, яйця;
2) зернові, хліб, крупи;
3) горох та інші бобові, постачальники рослинних білків;
4) молоко, сир, йогурт та інші молочні;
5) фрукти та овочі.
Сукупність змін, що відбуваються з речовинами з моменту їхнього надходження до організму і до утворення кінцевих продуктів розпаду і виведення їх з організму називають обміном речовин.
Обмін речовин складається із двох взаємопротилежних процесів:
- асиміляція або анаболізм – синтез, утворення складних органічних сполук з простих молекул, що надійшли в клітини;
- дисиміляція або катаболізм – розщеплення, розкладання органічних речовин на простіші сполуки.
- асиміляція + дисиміляція (анаболізм+катаболізм) = метаболізм.
Процеси синтезу органічних речовин називають ще пластичним обміном, а процеси розщеплення – енергетичним обміном. Чому? Тому, що в ході асиміляції оновлюються органоїди клітини, а в клітинах утворюються речовини, необхідні самій клітині. Під час асиміляції накоплюється енергія. В ході дисиміляції навпаки, синтезовані речовини розпадаються на прості молекули і при цьому звільняється велика кількість енергії. Таким чином, асиміляція і дисиміляція, дві складові частини обміну речовин, які неможливо відділити; два взаємопротилежні процеси.
Обмін речовин можна розділити на кілька етапів:
Перший етап – травлення: розщеплення у шлунково-кишковому тракті складних молекул до простих під дією травних ферментів.
Другий етап – всмоктування в кишечнику та надходження у кров та лімфу поживних речовин, а також транспортування їх до клітин.
Третій етап – побудова клітинними структурами з простих речовин, що надійшли в клітини, складних молекул, потрібних для організму.
Четвертий етап – розщеплення синтезованих складних сполук, вивільнення при цьому енергії та утворення проміжних продуктів обміну.
П ́́ятий етап – використання енергії АТФ на виконання різноманітних функцій організму та виведення з нього кінцевих продуктів обміну.
Обмін речовин та енергії в організмі сприяє постійному оновленню всіх структур без змін, тобто збереженню гомеостазу і життя.
Але за різних умов життя обмін речовин має свої особливості.
- у стані спокою переважають процеси асиміляції;
- у стані фізичного та розумового навантаження – дисиміляція;
- у дітей обмін речовин інтенсивніший;
- у людей літнього віку обмін речовин повільніший.
Отже, організм витрачає енергію у двох напрямках: 
а) на забезпечення процесів життєдіяльності в умовах спокою; 
б) на виконання різних видів фізичної роботи.
Всі харчові продукти мають свою енергетичну цінність. Вони поділяються на висококалорійні, малокалорійні і некалорійні. На упаковках крім кількості білків, жирів, вуглеводів, мікроелементів... визначено енергетичну цінність 100 г даного продукту. Є спеціальні таблиці, де визначено енергетичну цінність майже всіх продуктів харчування.
Енергія, яка вивільняється, витрачається на здійснення всіх своїх потреб: скорочення м´язів, роботи серця, підтримання сталої температури тіла та забезпечення інших різноманітних функцій організму (мислення, мовлення, пам´яті).
 

Під час дисиміляції утворюються непотрібні, і навіть, шкідливі для організму речовини, які необхідно видалити з організму. Наприклад, надлишок вуглекислого газу виводиться через легені, продукти перетворення білків, жирів, вуглеводів – через нирки із сечею, через шкіру – із потом.

Перегляньте відео:


Дайте відповіді на питання:

 1. Чому обмін речовин та енергії – найголовніша властивість живого організму?
2.  Пояснити біологічне значення безперервності процесів асиміляції і дисиміляції в живому організмі.

Виконайте вправу:

 https://learningapps.org/4056495

Домашнє завдання:

1. Опрацювати параграф 5 (с. 21-25)

2. Виконайте завдання на с. 24 номер 1 (заповнити таблицю)

3. На с. 25 письмово дайте відповідь на питання 3,5

4. Виконайте вправу:

 https://learningapps.org/8855816

 

02.11. Тема: "Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи"

Опрацьовуємо матеріал, далі о 11:30 виходимо на відеозв'язок у вайбері. 










Домашнє завдання: Створити пам'ятку "Профілактика захворювань опорно-рухової системи"

Останній термін виконання четвер 16:00

 

 


 
18. 05. Тема: "Червона книга України. Тварини-символи України"

Червона книга України — основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на їх охорону, відтворення і раціональне використання. До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які постійно або тимчасово перебувають чи зростають у природних умовах на території України, в межах її територіальних вод, континентального шельфу та виняткової (морської) економічної зони, і знаходяться під загрозою зникнення. Занесені до Червоної книги України види тварин і рослин підлягають особливій охороні на всій території України.


Домашнє завдання:
Написати повідомлення про одну тварину з Червоної Книги

14.05   Тема: "Природоохоронні території"
1. Природно-заповідний фонд
Сукупність ділянок природних об'єктів, виділених із метою збереження природного різноманіття, підтримання екологічної рівноваги.
 Функціонування природно-заповідного фонду України реулює закон України "Про природно-заповідний фонд України".
Основні категорії заповідних об'єктів:
- заповідники:
1. природний - 17 на території України
2. біосферний - 4 на території України
- природні парки
1. національний - 19 на території України
2. регіональний  - 49 на території України
- заказник - 304 на території України (Загальнодержавного значення), 2430 (місцевого значення)
- пам'ятки природи - 132 на території України (Загальнодержавного значення), 2972 (місцевого значення)
- заповідні урочища - 798 на території України
- ботанічний сад - 17 (Загальнодержавного значення), 9 (місцевого значення) на території України
- дендрологічний парк - 19 (Загальнодержавного значення), 29 (місцевого значення) на території України
- зоологічний парк - 7 (Загальнодержавного значення), 5 (місцевого значення) на території України
- парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва - 88 (Загальнодержавного значення), 447 (місцевого значення) на території України
Домашнє завдання:
Опрацювати п.53, а саме с.203 - 205 (до розділу Червона книга). Написати повідомлення про одну з природоохоронних територій України.

07. 05. Тема: Співіснування організмів в угрупуваннях. Вплив людини та її діяльності на екосистеми.
1. Конкуренція між організмами за їжу, екологічні чинники
Вона може бути міжвидова та внутрішньовидова. Конкуренція призводить до того, що одні організми будуть існувати в більш комфортних умова, ніж інші, що дає їм переваги  у розмноженні. Вид із більш низьким потенціалом розмноження може зникнути з екосистеми.
2. Коменсалізм
Це відносини між особами двох видів, коли один із видів додатково живиться за рахунок їжі іншого виду, але не завдають шкоди один одному.
3. Паразитизм
Це взаємовідносини між особами різного виду, де один вид завдає шкоди особині іншого виду тим, що паразит живиться їжею хазяїна або його речовинами.
4. Відношення хижак-жертва
Хижак споживає жертву, і між популяціями встановлюється взаємозалежне коливання чисельності популяцій. Хижаки значно зменшують чисельність жертв.
5. Симбіоз
Це взаємозалежні та взаємокорисні відносини між організмами різних видів (рак і актинія).
Актинія перебуваючи на панцері рака, живиться рештками його їжі й переміщується разом з раком. Рак захищений від ворогів жалкими клітинами актинії.
6. Нейтралізм
Це співіснування в екосистемах видів із різкими харчовими відносинами.
 


Домашнє завдання
Визначте взаємовідносини між організмами
1. Хижак-жертва                А. Жирафа  
2. Симбіоз                          Б. Рак-відлюдник
                                            В. Актинія
                                            Г. Лев
Напишіть проєкт "Екологічна етика"

04.05.  Тема: Поняття про екосистему ти чинники середовища. Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.
Екологія - біологічна наука про взаємовідносини живих організмів між собою та навколишнім середовищем.
Предмет екології - вивчення сукупності живих організмів, які взаємодіють один з одним та утворюють із навколишнім середовищем систем.
Завдання  екології:
1. Вивчення взаємодії енергії та матерії.
2. Екологічний розвиток
3. Відновлення стабільності екосистем
4. Формування екологічного мислення
5. Створення наукової основи природокористування
Методи екології:
1. Екологічний моніторинг
2. Математичне моделювання
3. Екологічні індикації
4. Екологічна освіта
 Екологічні чинники середовища: 
Абіотичні - температура, вологість, світло.
Біотичні - тварини, рослини, гриби, дроб'янки.
Антропогенні - вплив діяльності людини. 


Ланцюг живлення починається рослинами - продуцентами органічних  речовин із неорганічних у процесі фотосинтезу.
Наступна ланка - це рослиноїдні тварини; їх відносять до консументів І порядку
Третя ланка - це хижаки, які живляться рослиноїдними тваринами; їх відносять до консументів ІІ порядку. 
Іноді в ланцюгах живлення існують консументи ІІІ порядку - хижаки, які можуть живитися іншими хижаками.
Гриби та бактерії належать до редуцентів, які руйнують складні органічні речовини вімерлих організмів до неорганічних сполук.
Під час переходу в ланцюгах живлення речовин, які містять енергію в хімічних зв'язках, відбувається втрата речовин і енергії в середньому у десять разів - це правило екологічної піраміди. Її основою є продуценти.
Продуценти                                               трава                                            1000кг

Консументи І порядку                              зайці                                               100кг

Консументи ІІ порядку                             лисиця                                              10кг

Консументи ІІІ порядку                            орел                                                     1кг

 Домашнє завдання:
 Виконайте тест
1. Екологія вивчає:
а. тварин  б. рослин   в. взаємозв'язки організмів між собою   г.  взаємозв'язки  організмів  між собою та з навколишнім середовищем.
2. До абіотичних чинників належать:
а. тварини  б. світло  в. температура   г. вода
3. До біотичних факторів належать: 
а. грунт  б. тварини   в. рослини   г. гриби
4. До антропогенних факторів належать:
а. знищення лісів   б. наявність заповідних територій    
в. забруднення води   г. відсутність предметів, зроблених людиною
5. Популяція - це:
а. особини одного виду  б. особини різних видів 
в. група особин усередині виду  г. особини різних царств
6. Екосистема - це:
а. особини одного виду на певній території
б. особини різних видів на певній території
в. особини одного виду на певній території у зв'язку з абіотичними факторами
г. особини різних видів на окремій території з певними абіотичними факторами 
7. Продуценти - це:
а. тварини  б. гриби  в. бактерії  г. рослини
8. Консументи І порядку - це:
а. рослини   б. рослиноїдні тварини   в. ціанобактерії   г. хижаки
9. Консументи ІІ порядку - це:
а. бактерії   б. хижаки   в. гриби   г. рослини
10. Консументи ІІІ порядку - це:
а. хижаки  б. хижаки хижаків   в. гриби    г. бактерії
11. Редуценти - це: 
а. гриби   б. рослини    в. рослиноїдні тварини    г. хижаки
12. До рослиноїдних тварин належать:
а. тигр   б. заєць   в. дятли    г. миші.
 Виконайте завдання:
Скільки потрібно водоростей, щоби прогодувати акулу масою 50 кг? Складіть ланцюг живлення користуючись правилом екологічної піраміди. 
Опрацюйте параграфи 50, 51. 


30.04. Тема: «Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин»»
Виконайте завдання
І рівень
Дайте відповідь на питання. За кожну правильну відповідь 1 бал.
1.     Наука, яка вивчає поведінку тварин у природному середовищі:
А. екологія    Б. етологія    В. зоологія   Г. анатомія
2. Відповідна реакція  організму на дію зовнішнього середовища за участю центральної нервової системи.
А. інстинкт   Б. подразливість     В. рефлекс    Г.імпритинг
3. Інстинкт повернення додому має назву:
А. хомінг   Б. поведінка   В. міграція  Г. еміграція
4. Яка поведінка допомагає тваринам відшукати пару:
А. територіальна   Б. шлюбна    В. батьківська  Г. харчова
5. Форма научання, що базується на вродженій реакції, до якої додається  індивідуальний досвід:
А. умовний рефлекс  Б. імпритинг   В. інстинкт  Г. безумовний рефлекс
6. З ким повязують розвиток сучасної етології:
А. К. Лоренц   Б. Л. Пастер   В. Р. Гук   Г. А. ван Левенгук
ІІ рівень
Дайте визначення термінам: поведінка, рефлекс. За кожну правильну відповідь 1,5 бали.

ІІІ рівень
Дайте відкриту відповідь на запитання. За правильну відповідь 3 бали.
У чому полягають особливості етологічних спостережень

27.04.  Тема: "Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення".

Еволюція - безперервний, необоротний процес історичного розвитку живих організмів, унаслідок якого вони змінюються. Результатом еволюції є пристосованість усіх живих організмів до умов довкілля та величезне видове розмаїття.

Залежно від умов життя і стану організму виникають, чергуючись, ті чи інші акти поведінки, розмноження, захисту, акти, пов’язані з живленням, тощо. В індивідуальному пристосуванні тварин до умов життя інстинкти здаються осмисленими діями, проте якщо порушити якийсь ланцюг в інстинктивній дії, тварини все одно продовжують здійснювати наступні акти в ланцюзі інстинктивної дії, хоча успіху ця дія не забезпечує. Так, квочка продовжуватиме сидіти на кладці, навіть якщо забрати з-під неї яйця, а бджола, почавши заліплювати наповнені медом щільники, продовжуватиме це робити й тоді, коли випустити зі стільників мед. Отже, інстинктивні дії — це неусвідомлювані, механічні дії.

Слід зазначити, що такі форми поведінки є адекватними тільки за постійних або повільно мінливих умов. Якщо умови існування змінюються, ця форма пристосування з допомогою вроджених програм поведінки виявляється дуже неощадливою, а часто навіть неадекватною. Основним недоліком такої форми поведінки є недостатня пластичність цих програм.

Однак у процесі еволюції сам тип пристосування тварин до навколишнього середовища радикально змінюється: уроджені програми поведінки, які посідають провідне місце в комах і нижчих хребетних, відступають на вищих етапах еволюції на другий план, і у хребетних, особливо у ссавців, поведінка відбувається вже зовсім за іншим принципом. Значну роль у них починають відігравати умовні рефлекси і научання.

Поведінка — це важливий результат еволюції, одна з важливих адаптацій організму до навколишнього середовища. Різні форми поведінки відбираються в процесі еволюції за принципом сприянню виживання виду. Яка поведінка більше сприяє виживанню — така і закріплюється.

Опрацюйте матеріал, перегляньте відео, дайте відповіді на запитання.

1.  Яка поведінка притаманна членистоногим?

2.  Як формується набута поведінка в тварин?

Також підготуйтесь до тестування, яке відбудеться  30.04. Опрацюйте п. 42- 49


23.04. Тема: "Комунікація тварин. Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність".

Переглянути відео, опрацювати п.49. Письмово дати відповіді на питання на с.191.


16.04. Тема: "Практична робота №7. Визначення форми поведінки тварин"
Виконайте практичну роботу №7 на сторінці 221. Роботу пишіть на окремому аркуші.
Перегляньте уважно відео та виконайте практичні завдання.

13.04. Тема "Соціальна поведінка тварин. Типи угрупувань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія в групі."

Перегляньте відео  https://www.youtube.com/watch?v=4FCx0huKyC8


Опрацювати п. 47-48, дати відповідь на  питання 1-2 на с. 187

09.04. Тема: Територіальна поведінка тварин.
Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=5V0GrVSk4GM
Опишіть територіальну поведінку тварини із запропонованого списку: кіт, тигр, удав, колібрі (1 на вибір)
Опрацюйте запропонованний  матеріал http://www.zoolog.com.ua/povedinka54.html,

Комментариев нет:

Отправить комментарий